Descriere
GEORGE FERNIC (1900-1930)
INGINER, INVENTATOR, PILOT ŞI CAMPION DE AUTOMOBILISM.
În anul 1917, în perioada primului război mondial, a zburat în calitate de observator pe un avion militar din dotarea aviaţiei române, din cadrul unei escadrile care avea misiunea de a proteja trupele din zona Galaţi.
În perioada anilor 1921-1922, în timpul studiilor de inginerie din Germania, a obţinut brevetul de pilot şi a cumpărat utilajele firmei de avioane „Deutscher Lloyd Flugzeugwerke” – Johannesthal, de lângă aerodromul Versucheustahl, unde se construiseră primele Zeppeline. Aici s-a construit şi a zburat primul avion conceput de către inginerul George Fernic.
În vara anului 1923 se întoarce în România, cu intenţia de a crea o şcoală de pilotaj şi a construi o fabrică de avioane. Nereuşind să-şi realizeze aceste intenţii, va pleca în S.U.A., unde întemeiază, împreună cu industriaşul Belance, firma aeronautică „Fernic Air craft Corp”. Aici a construit câteva tipuri de avioane, dintre care, cel mai reuşit, a fost avionul „Fernic IX”, monoplan echipat cu două motoare de câte 220 C.P.
Un eveniment de mare răsunet în istoria aviaţiei mondiale a avut loc în mai 1927, când pilotul american Charles Lindberg a reuşit să traverseze în zbor Oceanul Atlantic, străbătând distanţa NewYork – Paris, respectiv 5800 km în 33 ore şi 20 minute. A fost primul zbor fără escală de pe continentul american până în Europa continentală. George Fernic şi-a propus să depăşească recordul pilotului american şi să traverseze Oceanul Atlantic, pe distanţa New York – Bucureşti şi retur. Acest lucru urma să-l facă în anul 1930 cu aparatul său, „Fernic IX”. În toamna anului 1929, într-un articol amplu publicat în ziarul american „The Cleveland Press”, alături de fotografia constructorului şi aviatorului George Fernic, erau prezentate pregătirile acestuia în vederea efectuării zborului peste ocean. Această îndrăzneaţă tentativă n-a putut fi finalizată, deoarece temerarul pilot, la un miting aerian organizat la Chicago în ziua de 22 octombrie 1930, s-a prăbuşit în timp ce executa evoluţii acrobatice cu un avion de concepţie proprie denumit „Cruisaire”. De remarcat că acest avion era prevăzut cu un tren de aterizare triciclu, fiind, la timpul respectiv, printre puţinele avioane echipate cu astfel de sisteme de aterizare.
Numele pilotului şi constructorului de avioane George Fernic, precum şi al altor aviatori români care şi-au sacrificat viaţa pentru gloria aripilor cu tricolor, se află încrustat pe una din plăcile de bronz fixate pe soclul impunătorului monument dedicat „Eroilor Aerului” din Bucureşti.