Descriere
GEORGE VALENTIN BIBESCU
George Valentin Bibescu, s-a născut în Bucureşti la 22 martie 1880, fiind fiul prinţului Gheorghe Bibescu. În anul 1902, el a pus bazele Automobil Clubului Roman, unde activat apoi ca preşedinte mai bine de două decenii. Atras de farmecul zborului, George V. Bibescu s-a consacrat acestuia încă din timpurile eroice ale începuturilor aviatice. După ce s-a iniţiat în Franţa în practicarea ascensiunilor cu balonul liber, a cumpărat unul din acestea, pe care l-a numit „România”. A obţinut brevetul internaţional de pilot nr. 20 urmând unor celebrităţi ca: Blériot (nr.1), Farman (nr. 5), Santos-Dumont (nr. 12), fraţii Wright (nr. 14 şi 15).
George Valentin Bibescu a fost cel care l-a adus pe Louis Blériot, unul dintre pionierii aviaţiei mondiale, să zboare la Bucureşti. Pe 18 octombrie 1909, Blériot a decolat de pe hipodromul de la Baneasa şi a executat trei zboruri la diferite înălţimi, fiind prima manifestare de acest fel din România. În anul 1910, Bibescu a trecut cel dintâi Dunărea în zbor, iar în acelaşi an efectuează raidul Bucureşti – Turnu Măgurele.
Din iniţiativa sa începe să funcţioneze, în iunie 1911, Şcoala de pilotaj de la Cotroceni, unde a pus la dispoziţia elevilor nu numai experienţa sa, ci şi aparatele sale proprii de zbor.
În 1912 a înfiinţat la Băneasa „Liga Naţională Aeriană”, cu scopul de a înzestra armata română cu aeroplane.
A participat la Războiul balcanic (1913) şi la Primul Război Mondial (1916-1918) şi după încheierea acestuia a instituit „Cupa Bibescu”, care se confererea aviatorului român sau francez, care efectua în timpul cel mai scurt ruta Paris-Bucureşti sau Bucureşti-Paris.
În 1923 se înfiinţează Aeroclubul Regal al României, afiliat la Federaţia Aeronautică Internaţională, al cărui conducător a fost o lungă perioadă.
George V. Bibescu a fost, în perioada anilor 1930 – 1941, preşedinte al Federaţiei Aeronautice Internaţionale, fiind cunoscut ca o personalitate europeană cu merite deosebite în domeniul progresului şi propagandei aviaţiei pe plan naţional şi internaţional.
În aprilie 1931, avionul cu care George Valentin Bibescu efectua raidul Paris – Calcutta, alături de comandorul Traian Burduloiu, Radu Beller şi mecanicul John Hunt, a fost avariat în urma impactului cu un vultur şi a fost nevoit să aterizeze forţat în India. În urma impactului avionul a luat foc; aviatorul Radu Beller şi-a pierdut viaţa, iar ceilalţi ocupanţi au suferit arsuri grave. Urmările accidentului, care l-au chinuit toată viaţa, nu l-au îndepărtat pe G.V. Bibescu de pasiunea pentru zbor. Dimpotrivă. În primăvara anului 1935, la solicitarea aviaţiei franceze, alături de pilotul Gheorghe Bănciulescu, a efectuat un raid în Nordul Africii cu un avion bimotor de tip „POTEZ 56”, pentru a recunoaşte noi trasee de zbor, în vederea deschiderii unei linii aeriene spre Madagascar. La începutul anului 1939, împreună cu pilotul Ioan Culuri şi radiotelegrafistul Enescu, tot cu un avion „POTEZ 56”, a efectuat un zbor între Napoli (Italia) şi Bangui (Ciad).
Pentru întreaga sa activitate, Bibescu a fost distins de regele României cu Ordinul „Virtutea Aeronautică”, dar şi cu „Legiunea de Onoare”, de către statul francez.